قصص رعب - منتديات الجلفة لكل الجزائريين و العرب

العودة   منتديات الجلفة لكل الجزائريين و العرب > منتديات الثّقافة والأدب > قسم الإبداع > قسم القصة ، الرّواية والمقامات الأدبية

قسم القصة ، الرّواية والمقامات الأدبية قسمٌ مُخصّصٌ لإبداعات الأعضاء في كتابة القصص والرّوايات والمقامات الأدبية.

في حال وجود أي مواضيع أو ردود مُخالفة من قبل الأعضاء، يُرجى الإبلاغ عنها فورًا باستخدام أيقونة تقرير عن مشاركة سيئة ( تقرير عن مشاركة سيئة )، و الموجودة أسفل كل مشاركة .

آخر المواضيع

قصص رعب

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 2015-11-11, 20:07   رقم المشاركة : 1
معلومات العضو
elnagm1
محظور
 
إحصائية العضو










افتراضي قصص رعب

قصص رعب مخيف Horror stories scary انهردا بعنوان (رعب السلسه) انا انهردا جى احكى تجربه شخصيه مختلفه اى نعم هى بردو عن الغاريت والجن وماشابه ولكن قليل من ذكروها وتحدثو عنها ولما سمعت ان عمنا يونس الى انتو بتحكو عليه وبتسمعلو دا جامد وملوش حل وكدا قررت انى اسمعله بصراحه قصصو عجبتنى اوى بس الى كنت ديما بستغربلو انو كل القصص الى بيعملها كلها متالفه يعنى الناس هى الى بتالفها اه اى نعم انا كمان سعات بالف قصص بس المره دى انا جى ومعايا قصه حقيقيه قصه حدثت بالفعل .
والقصه دى محصلتليش انا ومش انا الى عشتها لا دا محمد ,محمد محسن عبد اللطيف ,محمد كان صحبى فى ابتدائى وكان صحبى اوى ولما دخلنا اعدادى اتفرقنا وكل واحد راح لمدرسه مختلفه عن التانى ومرت الايام وعدت وكبرنا ودخلنا الجمعه كمان محمد كان شاطر اه كان شاطر اوى اوى وانا كنت بصراحه بغير منو اوى وفى بعض الاحيان بحقد عليه اخر مره كنت شفت فيها محمد كانت فى 3 اعدادى وبعد ماخلصت ثنوى قررت انى اروح ازوره .
رحتلو وخبط على البيت وولدو رحب بيا اوى وممته لاننا كنا جيران كمان قبل ما يعزلو وسالت امال فين محمد يا امى هو مش موجود قلتلى يبنى محمد تعبان اوى
قلتلها ازاى قلتلى بعد الامتحنات صحابو قلولو يروح معاهم وكلهم يرحو رحله لسكندريه لمده اسبوع ومن ساعت ما جه وهو على الحال ده وعمال يهلوس ويقول كلام مش مفهوم ولا معقول عمال يقول (متردش عليها ,سيبها واجرى اوعه تبصلها ,الى هيعوم هيموت )كلام يبنى لانا ولا ابوه فهمينو وسالنا صحابه كل ما نكام حد من اهليهم يقلو الواد تعبان وعيان
قصص رعب ومسروع احنا قلنا العيال كلها اجننتن ومش عرفين يبنى ايه الى عمل فيهم كدا خشلو يبنى هو طول عمرو بيحبك وطول
عمركو صحاب وفعلا دخلت على محمد لقتو اعد على السرير وارفس كدا واول مادخلت قلتلو ازيك يا محمد قلى بالك ايه خلى بالك يا مصطفى خلى بالك اوعى ترد عليه واعى تبصلها اجرى اجرى لو عمت هتموت اسمع كلامى دى خدت حسن
انا افتكرتو بيهزر ولا بشتغلنى منظر وشه كان عامل زى الى شاف الويل قلت لممته كدا وانا بوشوشها قلتلها ودتوه لدكتور قتلى ايوه وقال انو عندو حاله نفسيه
اتكلم محمد تانى وقلى هى مش هترحم حد هى قالت كدا قلتلو هى مين هى مين دى
لقنو بيتهته كدا وقلى الى فى البحر هى قالت محدش يجى هنا تانى وخدت حسن بصيت لام محمد قلتلى ايوه يبنى حسن ابن عمك اسمعيل الى ساكن فى اول الشارع كان معاهم واختفى ؟
اختفى ؟قلتلى اه اختفى بينو يبنى غرق فى البحر راح محمد متعصب ومتنرفز وقلها لا مغرقش هى خدتو انتو ليه مش مصدقنى هى خدتو انا عراف ان هى خدتو والله خدتو صدقونى بقى ياناس واعد محمد على الارض يبكى ويقول انا السبب انا الى فتحتلها انا السبب هى كانت محبوسه انا السبب ويعيط ويقول سمحنى يا حسن سمحنى سمحنى امو قلتلى يبنى حسن اختفى ولحد دلوقتى لسه مش لقين جثتو
راح محمد قلها ومش هيلقوها هى خدتوا معها بتها وكل يوم تجنى وكل يوم تقلى انا مش هسيبك هتجينى انت كمان انا مش هرحم حد زى ما ازتونى انا هازيكو وهوريكو الويل اوعى يا مصطفى تعوم فى البحر وتضحك اوعى تروح المصيف تانى اوعى تتحدى حد انت مش ادو اوعى تفتح اوضه فى بدروم بيت اوعى اوعى يا مصطفى وابدتى يصرخ ويقول اوعى بقى سبينى سبينى انا مش هتكلم تانى مش هقول حاجه تانى امشى بقى امشى بقى ...........................................
خدت محمد كدا فى حضنى وقلت لممته ممكن تسبينا لوحدنا خرجت ممته وقفلت الباب ,قلت لمحمد اهدى اهدى بس هى مين دى ومين الى بيجيلك وايه الى حصل
طلع محمد على السرير تانى وابتدا يحكى ...........................................
الاسبوع الى فات حسن عداى عليا وقلى بالك ايه يا محمد احنا خلاص خلصنا امتحنات اهوه والحمد الله بالك ايه احنا رحين بعد بكره اسكندريا نتفسح شويه بالك ايه متيجى معنا قلتو ماشى ورتبت نفسى عشان نروح انا وحسن وابراهيم واحمد وعلى ورحنا اسكندريا كنا مبسطوين اوى يا على الراحه بعد التعب ركبنا ......
وصلنا اسكندريه على الساعه 7 صباحا وكان الجو جميل اوى وابتدينا ندور على شقه قام على قال واحنا ليه ندور على شقه وليه ندفع فلوس احنا هناضى الوقت كلو على الميه ويدابك عيزين مكان نناف فيه ولان احنا على اد حلنا ويدابك الفلوس الى معنا هتاضى قلنالو امال هنعد فين قال انا ابن عمى عندو مخزن اديم مقفول اى نعم هو بعيد شويه وفى مكان معزول بس احنا اهوه اربعه مع بعضينا وهنوس بعض
بصراحه انا وفقت النى كان نفسى اشترى شويه حجات وانا ماشى وقلت اوفر اجره السكن واجيب شويه حجات لمى ولاخواتى والقين وفقو بردو ورحنا لاريب على عشان يديلو المفتاح وهو بيخاد المفتاح وجى علينا قلو بالك ايه زى ما اتفقنا بقى ماشى قلو ماشى لما سالت على اتفقتو على ايه قلى لا ابدا كان بيوصنى على المكان وان احنا منوسخوش ويعنى نخلى بلنا وكمان قلى تخرجو وتدخلو كلكو مع بعض
قلتلو طيب يلا بقى بينا نروح عشان نحط الهدوم والحجات دى عشان نفسى اعوم شويه فى البحر اصلو وحشنى اوى من زمان وانا مجتش اسكندريه ورحنا حطينا حجتنا المخزن كان رطب وجو جميل وكان فى مراتب كدا على الارض قلت لعلى ايه المرات دى عرفت بعد كدا ان اريبو دا كان بياجر الاوضه دى او المخزن دا
واحنا خرجين رحين البحر ابلنا واحد كان ليه بيت جنب المخزن دا كادا بعيد عمو شويه يعنى قلنالو سلام كليم قلن اوعليكم السلام انتو جين كدا منين قلنالو احنا جين من المخزن دا اصلنا اعدين فيه راح ايم واقف وقال الله يخربيتك يا حسين هو اجرلكو المخزن هو ايه مبيحرمش الله يخربيتك وراح ماشى انا شورت كدا لصحابى وقلتلهم وانا بضحك مجنون ههههههههههههههههههههههههههههههه
المهم رحنا البحر واضنى يوم جميل اوى ورجعنا المخزن بليل الطريق للمخز كان ضلمه اوى ويخوف بس لاننا كنا اربعه فا مكناش خيفين ولا حاجه دخلنا المخزن وولعنا النور واعدنا لحظت ان فى ملح كدا على الارض لما سالت على قلى اصل المخزن دا كانو بيخزنو فيه الملح قلت اه عشان كدا اريب من الملحات وعدنه نلعب كتشنه وبلاستاشن على لاب حسن وحنا اعدين لحظت ان فى اوضه كدا ببها صغير مقفوله بترباس كبير اوى قلت لعلى هو ايه الباب دا على قلى بالك ايه يا محمد ملكش دعوه واياك تحاول تفتح الباب ده الراجل حظرنى منو وقلى متخليش حد ياربلو مش عوزينو يزعل مننا اظاهر كدا والله ما احفظنا دا الباب الى ابويا سعات كان بيحكيلى عنو كان بيقلى انى انا وعمك حبسين فيه جنه بحر كانت بتاذى الناس وبتخدهم فى البحر ملكش دعوه بيه انا وصحابى اعنا نضحك ونقول انت عبيط جنيه بحر ايه انا مش بخاف هى فين دى وانا اكلها وقلتلو بالك ايه انا مش بخاف ورحت قايم واقف وجريت على الباب ولسه هفتحو لقيت على جرى قبلى وقلى بالك ايه يا خى انا مبهزرش انا مش عاوز الراجل يزعل مننا اعمل كدا فى بتكو بصراحه انا كشيت شويه وحسينت ان على جد اوى.................
عدا يوم واتنين وجينا بليل ننام استنتهم لما نامو عشان اقوم بقى اشوف الجنيه دى الى جو الباب تطلع مين خلتهم نامو وخت شمعه وقمت فتحت الباب ودخلت
كانت اوضه صغيره اوى ومليانه عش عنكبوت اوضه فضيه مفهاش اى حاجه بس انا نسيت حاجه انا اول لما فتحت الباب حسيت ان فى حد بيضحك بس محطتش فى دماغى اوى

بعض التعليقات علي القصة ايضا
محمد عبد الباسط يقول قصة مسلية وحلوه بس فيه بعض التعليقات اولا هو المخزن ده مكان واسع ولا شقة ولا ايه نظانها ثانيا ازاي جنية تسجن في غرفة ضيقة وتعجز عن فتح الباب او لو في نوافذ تخرج منها وارجو منك انك تكمل القصة بس باللغة العربية ولا تزعل من النقض هي مجرد تعليق بسيط والي جعلني اعلق علي هدي الاشياء انك تقول انها قصة واقعيه يعني لو كانت مولفة كان هدي الشي عادي اوك وشكرا علي القصة الجميلة


Alby On Line تقول كملت مشي وفجأة سمعت صوت صويت في وشي من الفزع اطنطرت من الاوضه وقعت جمب علي وهو نايم ومش عارف اكلم من الويل اللي انا شايفه لساني معأود مش أدر اتحرك في قوة مسكاني بقرأ قرأن في سري وفجاة صرخت بألعي صوت علي وحسن وابراهيم واحمد قاموا كلهم اتشنجوا وفجأة النور قطع وعين حمرا بيني في الضلمة جنب حسن وفجأة النور جه وحسن اختفي أومنا كلنا خرجنا من المخزن اللي كنا فيه اسرع من الطيارة روحنا لبيت وخبطنا علي الباب واحنا ريجلينا مش شيلانا فجأة طلع لنا وحدة قلنا لها ممكن ندخل قالة اتفضلوا بالدخول وقولنلها الحكايا اللي حصلت وقولنا حنعمل ايه في حسن اللي احنا مش لاقينوه وهنقول لامه ايه وابو والست احنا مكناش ملاحظين واحنا قاعدين علي الكنبة ان الست اختفت وفجأة النور قطع والعين الحمرا ظهرت تاني وعلي السيرة دي محمد بقي بيقول سبيني سبيني فين حسن وعينه مليانة خوف انا قرأت قرأن وقعدت اقول ربي اني اعوذ بك من همزات الشياطين واعوز بك ربي ان يحضرون وفجئة محمد قالي اهرب عوذاك يامصطفي وانا بعلي في صوتي في القرأن وفجأة ام محمد دخلت قالت في ايه يولاد قولتلها هاتي شيخ روحاني كان محمد اغمي عليه من الفزع المهم انا خفت وقعدت في بيتي ماليش دعوة بي محمد فجأة لما جابت الشيخ طلب مني انا وهو بس نروح المخزن في الاوضة انا كنت متردد بس وافقت عشان ام محمد اتحيلت عليا ومحمد اللي الصعبان عليا روحت انا وهو المخزن بالاسكندرية دخلنا المخزن بداء الشيخ يبرأ في السقف والاوضة وبيقول قرأن وانا خايف ومسك ايدي جامد لدرجة اني ايدي كانت هتتفعص وفجأة النور قطع اخد 10 ثواني وجه لقينه انا والشيخ واحد متعلق في الاوضة اللي جوه وبيقول انجدوني ارحميني عرفت ان ده حسن قولت حسن الشيخ قالي متكلمش حد احنا وسط 1000 جن مش هنطلع شكلنا انا قلبي وقف خالص وفجأة هجمت ال......................................









 


رد مع اقتباس
إضافة رد


تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع

الساعة الآن 11:38

المشاركات المنشورة تعبر عن وجهة نظر صاحبها فقط، ولا تُعبّر بأي شكل من الأشكال عن وجهة نظر إدارة المنتدى
المنتدى غير مسؤول عن أي إتفاق تجاري بين الأعضاء... فعلى الجميع تحمّل المسؤولية


2006-2024 © www.djelfa.info جميع الحقوق محفوظة - الجلفة إنفو (خ. ب. س)

Powered by vBulletin .Copyright آ© 2018 vBulletin Solutions, Inc