المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عمرو موسى ورئاسة الجمهوريه المصريه


مصريه جدا
2011-02-06, 19:38
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فى البدايه احب ان احيى شباب 25 يناير

وكل اطياف الشعب المصرى

ونتوسل الى الله بالدعااااااء لشهداء الثورة العظيمه

التى اسماها الغرب

(ثورة اللوتس)

ومن هذا المنطلق حبيت اعرفكم على واحد تردد اسمه كثيرا هذة الايام العظيمه

وهو السيد/ عمرو موسى

ملف خاص عن السيد عمرو موسى ومتابعه اخبارة لحظه بلحظه

حتى يوم اختيار رئيس الجمهوريه الجديد

بسم الله نبدا





بياناته الشخصيه






عمرو موسى من مواليد 3 أكتوبر 1936 بالقاهرة، وتنتمي عائلته إلى محافظتي القليوبية والغربية،حاصل على إجازة في الحقوق من جامعة القاهرة 1957 والتحق بالعمل بالسلك الدبلوماسي بوزارة الخارجية المصرية عام 1958.
عمل مديرا لإدارة الهيئات الدولية بوزارة الخارجية المصرية عام 1977 ومندوبا دائما لمصر لدى الأمم المتحدة عام 1990 ووزيرا للخارجية عام 1991 وامينا عاما للجامعة العربية عام 2001.
وسبق موسى عددا من الامناء السابقون منهم عبد الرحمن عزام أول امين عام للجامعة فيما كان محمد عبد الخالق حسونة ثاني الامناء منذ الفترة من 1952 إلى 1972 فيما حل محمود رياض ثالث امين للجامعة منذ الفترة من 1972 إلى 1979.وحل الشاذلي القليبي رابعا كامين عام للجامعة العربية منذ عام 1979 إلى 1990 فيما أصبح الدكتور أحمد عصمت عبد المجيد خامسا منذ الفترة من عام 1991 إلى 2001 ومن ثم عمرو موسى انتخب في عام 2001 إلى الآن.
وهو سياسي ووزير الخارجية المصري السابق، وأمين جامعة الدول العربية العام. ولد في 1936.تخرج من كليه الحقوق عمل كوزير للخارجية في مصر من 1991 إلى 2001. تم أنتخابه كأمين عام لجامعة الدول العربية في مايو 2001، وما زال قائما بهذا المنصب إلى يومنا هذا.







المناصب التي تقلدها





1958: ملحق بوزارة الخارجية المصرية.
1958 ـ 1972 : عمل بالعديد من الإدارات والبعثات المصرية ومنها البعثة المصرية لدى الأمم المتحدة
1974 ـ 1977 : مستشار لدى وزير الخارجية المصري
1977-1981 :1986-1990 : مدير إدارة الهيئات الدولية بوزارة الخارجية المصرية
1981-1983 : مندوب مناوب لمصر لدى الأمم المتحدة بنيويورك
1983-1986 : سفير مصر في الهند
1990-1991 : مندوبا دائما لمصر لدى الأمم المتحدة بنيويورك
1991-2001 : وزيرا للخارجية المصرية
2001 : أمينا عاما لجامعة الدول العربية
2003 : عضو في اللجنة الرفيعة المستوى التابعة للأمم المتحدة المعنية بالتهديدات والتحديات والتغيير المتعلقة بالسلم والأمن الدوليين






الأوسمة والجوائز


حاصل على وشاح النيل من جمهورية مصر العربية في مايو 2001
حاصل على وشاح النيلين من جمهورية السودان في يونيو 2001
حصل على عدة اوسمة رفيعة المستوى من كل من الدول التالية : الاكوادور - البرازيل - الأرجنتين



الانتخابات الرئاسية لعام 2011






طرح اسمه للترشح لمنصب رئيس مصر، لكنه لم ينف نيته الترشح لمنصب الرئاسة ولم يستبعده أيضاً، وترك المجال مفتوحا أمام التوقعات، وقائل إن من حق كل مواطن لديه القدرة والكفاءة أن يطمح لمنصب يحقق له الإسهام في خدمة الوطن"[1]. وصرح كذلك لحدى الصحف إن الصفات الواجب توافرها في رئيس الجمهورية تنطبق أيضا على جمال مبارك نجل الرئيس المصري محمد حسني مبارك، وإن صفة المواطنة وحقوقها وإلتزاماتها تنطبق عليّ كما يمكن أن تنطبق عليك كما يمكن أن تنطبق على جمال مبارك[2]. كما أعرب عن تقديره "للثقة التي يعرب عنها العديد من المواطنين عندما يتحدثون عن ترشحه للرئاسة، وإعتربها ثقة محل اعتزاز لديه، وأعتبر أن بها رسالة وصلت إليه."[3]. وقال في مقابلة نشرت في صحيفة "المصري اليوم" اليومية، الأربعاء 23-12-2009، رداً على سؤال حول اعتزامه الترشح للانتخابات "السؤال هو: هل هذا ممكن؟ والاجابة هي أن الطريق مغلق". وأضاف رداً على سؤال عما إذا كان مستعداً للترشح إذا أجري تعديل دستوري ملائم قبل الانتخابات "سوف يكون لكل حادث حديث، ولكني أقول لك إن الكثيرين جاهزون لخدمة مصر كمواطنين مصريين في ذلك المنصب أو غيره"

مصريه جدا
2011-02-06, 19:42
عن نفسى شايفه ان احسن شخص لرئاسة الجمهوريه هوا عمرو موسى
يمكن موقفه قل شويه من لحظة توليه جامعة الدول
الا انه معروف برجل المواقف لما كان وزير للخارجيه المصريه
ومحبوب من معظم الشعب المصرى

ربنا يقدم الخير لمصر يااااارب

مصريه جدا
2011-02-06, 19:44
عمرو موسى "المُقلق" صاحب صوتٍ عالٍ
عندما تقرأ أي حوار أو تعليق لمسئول إسرائيلي عن عمرو موسى، دائماً ستجد هذا التعليق سلبياً؛ فمنذ بداية تولّيه الخارجية، بدأت اعتراضات الجانب الإسرائيلي بأن وزير الخارجية الجديد لا يتمتع بالمرونة الكافية.

وفي عام 1995 حدث الصدام الأكثر شهرة حينها، في المؤتمر الاقتصادي للتنمية في الشرق الأوسط، الذي دعا إليه كل من روسيا والولايات المتحدة الأمريكية، وحضره عمرو موسى مترئساً وفد مصر، وشيمون بيريز على رأس الوفد الإسرائيلي، وهنا اندفع "بيريز" في كلمة قال فيها: "إن مصر كانت تقود الشرق الأوسط في الأربعين سنة الماضية، وأنتم ترون الآن ما انتهت إليه الأحوال في هذه المنطقة، وإذا أخذت إسرائيل الفرصة ولو لعشر سنوات فقط فسوف تلمسون بأنفسكم -وفي حياتكم- مدى الفارق بين الإدارة المصرية والإدارة الإسرائيلية للمنطقة".

وكان من المتّبع دبلوماسيًا في المعتاد أن يلتزم رئيس الوفد المصري بالردّ الدبلوماسي، وبنصّ خطابه المكتوب؛ ولكن عمرو موسى تجاهل الخطاب المكتوب تماماً وردّ ردوداً عنيفة، وصفها الحاضرون بأنها خرجت عن الدبلوماسية والموقع الرسمي، لتدخل في نطاق ما يطلق عليه "الدبلوماسية الشعبية"؛ ليتسبب في إحراج شيمون بيريز وإفساد الجلسة.

العديد من المواقف التي دارت على هذه الشاكلة؛ حتى أن جريدة "جيروزاليم بوست" الإسرائيلية وصفته مؤخراً بأنه عقبة في طريق السلام.

وقامت الصحيفة بعمل تقرير كامل عن "موسى" عدّدت به ما اعتبرته مواقف معرقلة للسلام مع إسرائيل على مرّ تاريخه؛ فقالت: "إنه على مدى 18 عاماً، عمل موسى من خلال المناصب التي تولاها على تسميم الأجواء العربية ضد إسرائيل منذ أن كان وزيراً للخارجية المصرية لمدة عشر سنوات، ثم منصبه في الأمانة العامة للجامعة العربية".

واستمرت الصحيفة في نقد "موسى" قائلة: "خلال مفاوضات أوسلو في التسعينيات من القرن الماضي؛ عرقل جهود إسرائيل الهادفة لتوسيع العلاقات مع العالم العربي؛ وذلك من خلال إقناع الدول الإسلامية برفض التوقيع على اتفاقية حظر انتشار أسلحة الدمار الشامل ما لم توقّع إسرائيل عليها، ثم بعد بدء الانتفاضة الثانية، أدلى "موسى" بتصريحات ساهمت في تأجيج نيران العنف بدلاً من محاولة إخمادها".

وأنهت الصحيفة تقريرها بالقول: "إنه باختصار؛ فلقد ظلّ موسى خلال السنوات الماضية مصدراً ثابتاً للسلبية في المنطقة".

والحقيقة أن مثل هذه الشهادات تُثير حول الرجل الكثير من الإعجاب؛ فلقد تعوّد الشارع المصري والعربي -على حد سواء- التعامل مع التصريحات الإسرائيلية تبعًا لبيت شعر "المتنبي" القائل:



وإذا أتَتْكَ مَذَمّتي من نَاقِصٍ فَهيَ الشّهادَةُ لي بأنّي كامِلُ

ولذلك فإن ذمّ وانتقاد أي مسئول من قِبل الإسرائليين يحوّله إلى بطل شعبي في عيون المواطنين والعكس صحيح؛ بل يعتقد البعض أن الشعبية الطاغية لـ"موسى" لم تبدأ في التبلور إلا مع الحملة التي شنّها في عامي 1994 و1995 على البرنامج النووي الصهيوني، وهجومه على الدول العربية التي هرولت إلى التطبيع مع الكيان الصهيوني بحدة، في مواقف أرضت المواطن وأشعرته أن "موسى" رجلها الذي يتكلّم بلسانها لا بلسان الدبلوماسية داخل الحكومة

مصريه جدا
2011-02-06, 19:46
المصريون لهم أهمية في الخارج
لو سألت أي مصري مغترب عن مشكلته لأخبرك أن أحد أهم المشاكل، أن السفارات المصرية ومن خلفها الخارجية لا يهتمون بهم، وأن حقوق المصري ضائعة تماماً في الخارج ولا أحد يقف خلفه ليعضضه.

لم يكن هذا هو الحال في وجود عمرو موسى؛ فلقد تدخّل على سبيل المثال في (خناقة) بين مصريين وكويتين في الخيطان، وطالب المصريين بالتوجّه للسفارة، قائلاً: "إنه يفعل أي شيء ليحمي المصريين من البهدلة"، وكانت هذه سياسة وزارة الخارجية الدائمة في عصره.

"أولبرايت": جاد للغاية والاستقبال في إسرائيل ألطف كثيراً
كان خبر انتقال عمرو موسى من الخارجية إلى الجامعة العربية، ذا تأثير سلبي على المواطنين؛ فلقد تناثرت الشائعات بأنه نُقل بناء على طلبات أمريكية، للتخلص من الرجل الجاد صعب المراس في الخارجية.. والذي وصفته وزيرة الخارجية الأمريكية السابقة "مادلين أولبرايت" بأنه: "جِديّ للغاية، وغير مجامل، وأن الاستقبال في إسرائيل ألطف كثيراً".

منذ انتقال "موسى" إلى الجامعة العريبة، يشعر الجميع أن قدراته قد تمّ وأدها في ظل اتفاق العرب على ألا يتفقوا، وظل كثيرون يرددون أنه لم يأتِ بعده وزير خارجية يرضى عنه الشعب كما كان.

صقر القدس
2011-02-06, 19:56
مرحبا يا مصرية جدا موضوع رائع وجميل رئيس مصر ستختارونه انتم المصريون لا دخل لنا بشانكم كل ما نتمناه هو سلامة مصر كل مصر شعبها وبحرها وبرها وجوها من كل الشوائب..هذا من ناحية ومن ناحية آخري أن اخر مشاركة لي معك قبل اربع أيام كلفتني حظرا واكثر من مئة نقطة تلك المشرفة العادلة والصريحة وصاحبة الموضوع المميز والكلمة الصارخة للحق والتي احييها من هنا وأقول لهاقول الرسول -صلى الله عليه وسلم-: (من ظلم قيد شبرٍ طوقه من سبع أرضين)

مصريه جدا
2011-02-06, 20:04
مرحبا يا مصرية جدا موضوع رائع وجميل رئيس مصر ستختارونه انتم المصريون لا دخل لنا بشانكم كل ما نتمناه هو سلامة مصر كل مصر شعبها وبحرها وبرها وجوها من كل الشوائب..هذا من ناحية ومن ناحية آخري أن اخر مشاركة لي معك قبل اربع أيام كلفتني حظرا واكثر من مئة نقطة تلك المشرفة العادلة والصريحة وصاحبة الموضوع المميز والكلمة الصارخة للحق والتي احييها من هنا وأقول لهاقول الرسول -صلى الله عليه وسلم-: (من ظلم قيد شبرٍ طوقه من سبع أرضين)

اهلا اخى الكريم
اولا بشكرك ان الموضوع عجبك
ثانيا بخصوص رئيس مصر احنا الى هنختاره دا اكيد طبعا بس انا بحب عمرو موسى عشان كدا حبيت اعمله بروباجاندا قبل الانتخابات القادمه
ههههههههههههههه



بس انا معتقدش ان حضرتك رديت فى موضوع ليا قبل كدا اى موضوع تقصد
موضوع ايه وانا رديت فى الموضوع ممكن تجبلى الرابط هنا

ابوعمرالفاروق
2011-02-06, 20:07
لن يستقيم أمر مصر إلا إذا حُكمت بكتاب الله وسنة نبيه صلى الله عليه وسلم فقط

هانيباال
2011-02-06, 20:12
ازيك اختي سارة اتمني تكوني بخير



عمرو موسي من افضل الموجودين في الساحة السياسية


رجل دولة ذكي و نزيه يحظي باحترام الجميع و سياسي و قوي وليس عسكري

لو رشح نفسه حنتخبه ... هذا اذا سمحو له بالطبع وكانت الانتخابات نزيهة و ليست فسفورية :19:

مصريه جدا
2011-02-06, 20:13
لن يستقيم أمر مصر إلا إذا حُكمت بكتاب الله وسنة نبيه صلى الله عليه وسلم فقط

[size="5"]عمرو موسى انسان محترم جداجدا وله مواقف مشرفه فى الخارجيه المصريه طول عمره
طبعا قبل انتقاله للجامعه العربيه[

طبعا كان مقصود بنقله للجامعه ابعاده بشكل مناسب
لكنه بجد انسان يستحق كل الاحترام والتقدير
عموما هنشوف مين هينزل الانتخابات القادمه هوا لم يعلنها صراحة لكنه مرغوب فيه


انا عارفه ان حضرتك ميال للشيخ محمد حسان لحكم مصر
كلنا طبعا بنحب الشيخ جداجدا وبنحترمه
لكن مش ملم بالامور السيايسيه والاقتصاديه
الشيخ عالم ازهرى جليل
سمعت عن ترشحه بس طلعت اشاعات والله اعلم
الايام القدامه هتظهر اكثر مين له رغبه فى الترشح
والشعب هيختار
وربنا يوفقنا للخير يارب/size]

ابوعمرالفاروق
2011-02-06, 20:17
سؤال من أفضل سياسي على مر التاريخ كله ؟

مصريه جدا
2011-02-06, 20:19
ازيك اختي سارة اتمني تكوني بخير



عمرو موسي من افضل الموجودين في الساحة السياسية


رجل دولة ذكي و نزيه يحظي باحترام الجميع و سياسي و قوي وليس عسكري

لو رشح نفسه حنتخبه ... هذا اذا سمحو له بالطبع وكانت الانتخابات نزيهة و ليست فسفورية :19:

الحمدلله اخى هانيبال
انا بخير عمر الشقى بقى وانت يارب تكون بخير دايما اخى الكريم
ولو انى كنت عارفه انك كان نفسك تبقى موجود فى مصر حاليا بس معلش تتعوض
بخصوص عمرو موسى هوا فعلا انسان محترم بمعنى الكلمه
اما بخصوص الانتخابات نزيهه فالى حصل لمبارك الفتره دى اكدله هوا والىهييجى بعده اننا مش هنقبل الظلم تانى
ولا هنقبل فرض حد علينا
ولو مفيش نزاهه هنخرج تانى وتالت ورابع
خلاص اصبحنا نحن من يقرر مصيرنا وليس اى احد

شكرا اخى الكريم على رايك ربنا يبارك فيك يارب

مصريه جدا
2011-02-06, 20:22
سؤال من أفضل سياسي على مر التاريخ كله ؟

شوف فى رايى وهقول بعد ثورة 52 فى مصر
هوا الرئيس جمال عبد الناصر دا من وجهة نظرى
طبعا كثير مختلفين معايه وحضرتك اولهم
بس دا راى ناس كثير حبوا عبد الناصر واحترموه

ابوعمرالفاروق
2011-02-06, 20:30
سؤال من أفضل سياسي على مر التاريخ كله ؟

شوف فى رايى وهقول بعد ثورة 52 فى مصر
هوا الرئيس جمال عبد الناصر دا من وجهة نظرى
طبعا كثير مختلفين معايه وحضرتك اولهم
بس دا راى ناس كثير حبوا عبد الناصر واحترموه

عجيب ؟
أفضل سياسي هو محمد بن عبد الله صلى الله عليه وسلم
وله مواصفات يعرفها كثير من المسلمين
___
أما جمال هذا فعدو لله ولرسوله صلى الله عليه وسلم عليه من الله ما يستحق

مصريه جدا
2011-02-06, 20:35
عجيب ؟
أفضل سياسي هو محمد بن عبد الله صلى الله عليه وسلم
وله مواصفات يعرفها كثير من المسلمين
___
أما جمال هذا فعدو لله ولرسوله صلى الله عليه وسلم عليه من الله ما يستحق

بعتقد انى حددت بعد ثورة 52
هوا حضرتك ماخدتش بالك من التاريخ ولاايه
اما بخصوص ان جمال عدو لله وللرسول
فاسمحلى الغريب هوا امرك
هوا جمال كان يهودى ولاايه
لاحول ولاقوة الابالله اول مره اشوف حد بيقول على ناصر زعيم العرب انه عدو لله وللرسول
ومين احنا اساسا عشان نحكم على البشر
كلنا بشر ولاايه حضرتك
عموما رايك وانت حر فيه ومهما اختلفنا فيه الا انه يجب احترامه مادام القى باحترام
شكرا اخى اختلف معاك فى الراى

فراشة المنتدى
2011-02-06, 20:39
لا أدري ما شأننا نحن بقصة حياة المرشحين أو من سيحكم مصر

ما دمتم لا تريدون منا التدخل في شؤونكم فلم تعرضونها علينا


:confused::confused::confused::confused:

تامر 76
2011-02-06, 20:58
بصراحة رجل ذو شخصية وحنكة سياسية ولو ترشح بإذن الله اعتقد من الصعب ألا يكون الرئيس

المهزوز
2011-02-06, 20:58
بالطبع الاغلبية الساحقة من المصريين تتمني عمرو موسي رئيسا

وشكرا يا سارة علي المعلومات الهامة عن الشخصية التي ترعب اسرائيل وامريكا

مصريه جدا
2011-02-06, 21:02
بصراحة رجل ذو شخصية وحنكة سياسية ولو ترشح بإذن الله اعتقد من الصعب ألا يكون الرئيس

هوا مقلشى بصراحة انه هيترشح لكن قال لو كانت رغبة الشعب
بصراحه انسان قمه فى الاحترام ماشاء الله ان شاء الله يبقى هوا الرئيس ان شاء الله

شكرا اخى الكريم على المرور

مصريه جدا
2011-02-06, 21:04
بالطبع الاغلبية الساحقة من المصريين تتمني عمرو موسي رئيسا

وشكرا يا سارة علي المعلومات الهامة عن الشخصية التي ترعب اسرائيل وامريكا

طبعا ياوليد كان احسن وزير خارجيه لمصر كان مرعب

على فكره ياوليد احنا نسينا حاجه مهمه جدا فى الحكومه الجديده لازم اقالة احمد ابو الغيط
هههههههههههههههه بصراحه مش بحبه ربنا يهديه يارب
جزاك الله خيرا اخى الكريم على المرور
وكل مايكون فى جديد بخصوص عمرو موسى ان شاء الله هنزله

شكرا اخى وليد بارك الله فيك

محمد شعبان 8
2011-02-06, 21:09
عمرو موسى اختيار جيد وله شعبيه قويه فى مصر وله مواقف وطنيه حين كان وزيرا للخارجيه انا ارشحه بقوه

مصريه جدا
2011-02-06, 21:12
عمرو موسى اختيار جيد وله شعبيه قويه فى مصر وله مواقف وطنيه حين كان وزيرا للخارجيه انا ارشحه بقوه

كدا بقينا 4 مصريين نؤيد عمرو موسى
مصريه جدا وهانيبال والمهزوز ومحمد
ان شاء الله اغلبيه
ههههههههههه
عمرو موسى من احسن الخصيات الى شافتها مصر الفتره الى فاتت وكمان كمال الجنزورى
دا ممكن نختاره بعدين رئيس الوزراء

أونِےve ~
2011-02-06, 21:19
لا أدري ما شأننا نحن بقصة حياة المرشحين أو من سيحكم مصر

ما دمتم لا تريدون منا التدخل في شؤونكم فلم تعرضونها علينا


:confused::confused::confused::confused:

ههههههههههه
:19:
لما لا نأخذ منهم جنسية ثانية ويكون لنا الحق في التصويت
معهم
ههههههههههه
سلامووو فراااااشة

فااااااااارس مصر
2011-02-06, 22:20
تحيه لابناء بلدي مصر الحرة واتمني تكونوا بخير
اما رايي
اني كنت أحب عمرو موسى وهو وزير خارجية مصر وكان دائما يصوب تصريحات مبارك الخاطئة ولكن بعد أن أصبح أمينا عاما لجامعة الدول العربية وبمعنى أوضح موظفا عند العرب كما قال ذلك بوضوح الشيخ صباح الاحمد أمير الكويت فقد فقد عمرو موسى بريقه.. عمرو موسى ليس الذي احلم به لقيادة شعب مصر في المرحلة القادمة
نحن في حاجة الى رئيس يحس بنبض الشارع
مثل الزعيم عبدالناصر رحمه الله

مصريه جدا
2011-02-06, 22:40
تحيه لابناء بلدي مصر الحرة واتمني تكونوا بخير
اما رايي
اني كنت أحب عمرو موسى وهو وزير خارجية مصر وكان دائما يصوب تصريحات مبارك الخاطئة ولكن بعد أن أصبح أمينا عاما لجامعة الدول العربية وبمعنى أوضح موظفا عند العرب كما قال ذلك بوضوح الشيخ صباح الاحمد أمير الكويت فقد فقد عمرو موسى بريقه.. عمرو موسى ليس الذي احلم به لقيادة شعب مصر في المرحلة القادمة
نحن في حاجة الى رئيس يحس بنبض الشارع
مثل الزعيم عبدالناصر رحمه الله


اهلا بيك يافارس
الحمدلله كلنا بخير
بخصوص عمرو موسى كلنا عارفين هوا ليه راح لجامعة الدول العربيه وايه السبب لو قريت الموضوع تانى هتعرف السبب الاساسى

بس دا ميقلش من قيمة عمرو موسى ابدا


كدا بقينا 4 مؤيدين وفارس معارض

ههههههههههههههه

الراى والراى الاخر

لسه باقى المصريين عشان نبقى اغلبيه ان شاء الله

طاهر القلب
2011-02-06, 22:43
السلام عليكم
كل من يقول لأمريكا و إسرائيل لا , و يوقف الطوفان الشيعي الشرقي ... فهو حتما صالح للرئاسة ...
رأيي مع أنه لا يقدم و لا يؤخر و لكنني أحسه و أعتقده ... أعذروا تطفلي إخوتي

مصريه جدا
2011-02-06, 22:56
السلام عليكم
كل من يقول لأمريكا و إسرائيل لا , و يوقف الطوفان الشيعي الشرقي ... فهو حتما صالح للرئاسة ...
رأيي مع أنه لا يقدم و لا يؤخر و لكنني أحسه و أعتقده ... أعذروا تطفلي إخوتي

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اهلا اخى طاهر
متفقين جميعا فى الراى ده اخى الكريم
اول من قال لالا لاميركا واسرائيل هوا عمرو موسى عشان كدا كانوا بيقولوا عليه انه لايصلح ان يكون دبلوماسى

مفيش تطفل اخى الكريم رايك ابديته بكل احترام
شكرا على وجود فى الموضوع
جزاك الله خيرا

فااااااااارس مصر
2011-02-06, 23:14
انا ارشح
طلعت السادات
رجل وطني بالدرجه الاولي

مصريه جدا
2011-02-06, 23:16
طلعت السادات
الله اعلم بس معتقدشى

عُضو مُحترم
2011-02-06, 23:23
كدا بقينا 4 مصريين نؤيد عمرو موسى
مصريه جدا وهانيبال والمهزوز ومحمد
ان شاء الله اغلبيه
ههههههههههه


و انا ايضا مصري و لا نسيتي؟؟؟:mad:

مصريه جدا
2011-02-06, 23:26
و انا ايضا مصري و لا نسيتي؟؟؟:mad:

لا بالعكس ياياسين منستش
انت اخ وصديق عزيز مهما اختلفنا فى بعض الامور الا اننا متفقين اننا خوه
كدا بقينا 5 مصريين
الخماس طبعا الفتى الصغير ابوخوله
ضد فارس
يعنى 5 ضد واحد
ههههههههههههه

فااااااااارس مصر
2011-02-06, 23:33
سؤال للفتي الصغير

لما هذا التغيير المفاجيء ياتري؟

انت كنت من اشد الكارهين لمصر والمصريين


:1::1::1:

aiche
2011-02-06, 23:45
لا عمرو ولا زيد، إن شاء الله أبناء حسن البنا

أونِےve ~
2011-02-06, 23:57
لا عمرو ولا زيد، إن شاء الله أبناء حسن البنا

أخي الكريم لا تتدخل في شؤونهم فليختارو ما يشاؤون
;)

عُضو مُحترم
2011-02-07, 18:32
سؤال للفتي الصغير

لما هذا التغيير المفاجيء ياتري؟

انت كنت من اشد الكارهين لمصر والمصريين


:1::1::1:

لكل مقام مقال

و ان عدتم عدنا

ههههههههههه

مصريه جدا
2011-02-07, 19:32
لا عمرو ولا زيد، إن شاء الله أبناء حسن البنا

ان شاء الله ربنا يقدم لمصر الخير من خلال رئيس محترم ونزيه
بخصوص اولاد حسن البنا فمعتقدشى اختى لان اولاد حسن البنا مش بيتطلعوا للرئاسه
ولو تقصدى الاخوان الممثلين باعتبار ان الشيخ مؤسس الجماعه
فحاليا الاخوان فى مصر هنقول بعضهم وليس كلهم فقدوا مصداقيتهم
شكرا اختى على رايك جزاكى الله خيرا

أونِےve ~
2011-02-07, 19:41
ان شاء الله ربنا يقدم لمصر الخير من خلال رئيس محترم ونزيه
بخصوص اولاد حسن البنا فمعتقدشى اختى لان اولاد حسن البنا مش بيتطلعوا للرئاسه
ولو تقصدى الاخوان الممثلين باعتبار ان الشيخ مؤسس الجماعه
فحاليا الاخوان فى مصر هنقول بعضهم وليس كلهم فقدوا مصداقيتهم
شكرا اختى على رايك جزاكى الله خيرا

مــا عليـــــــش ...!

أونِےve ~
2011-02-07, 19:42
لكل مقام مقال

و ان عدتم عدنا

ههههههههههه

هااااي الهدرة ...
هههههههههه
:1:

الكبتن عمر
2011-02-07, 20:02
عمروا موسى لايصلح ان يكون رئيس لانه من مواليد 1936 وكفانا شيوخ يحكمون الانظمة
وثانيا عمرو موسى ماذ قدم للجامعة العربية الا الفشل والتخاذل والعمالة مع الغرب
عمرو موسى حتى ولو نجح لاينجحه الشعب المصري بل ستنجحه امريكا رغما عن انوف الجميع هذا ان لم يجعله النظام من المتحاورين معه

كارثة لو حكم عمرو موسى مصر لانه نسخة طبق الاصل لمبارك الفرعوني الجبان الخائن صاحبة الضربة القاضية لحصار غزة

الى حد الان يعتبر جمال عبد الناصر احسن حكام مصر لان عندما مات لم يترك دينار او جنيه لاهله

ولو ان جمال نكل بالاخوان المسلمين الذين لم يسعفهم الحض مع اي نظام مصري قائم

الكبتن عمر
2011-02-07, 20:08
ان شاء الله ربنا يقدم لمصر الخير من خلال رئيس محترم ونزيه
بخصوص اولاد حسن البنا فمعتقدشى اختى لان اولاد حسن البنا مش بيتطلعوا للرئاسه
ولو تقصدى الاخوان الممثلين باعتبار ان الشيخ مؤسس الجماعه
فحاليا الاخوان فى مصر هنقول بعضهم وليس كلهم فقدوا مصداقيتهم
شكرا اختى على رايك جزاكى الله خيرا

لاتزال شعبيتهم قوية ..من قال انهم ليس لهم مصدقية
هم مش بلطجية النظام الحاكم
هم مش اللصوص الذين سرقوا اموال الشعب
هم....وانتي تعلمين انهم اعتقلوا في السجون طيلة 50سنة من عهد عبد الناصر الى السادات ومن بعدها عهد سوزان معارك
اه عفوا مبارك

الاخوان لهم مصداقية وشعبية كبيرة جدا... لدرجة ان العميل عمرسليمان قرر ان يتحاور معهم

مصريه جدا
2011-02-07, 20:24
لاتزال شعبيتهم قوية ..من قال انهم ليس لهم مصدقية
هم مش بلطجية النظام الحاكم
هم مش اللصوص الذين سرقوا اموال الشعب
هم....وانتي تعلمين انهم اعتقلوا في السجون طيلة 50سنة من عهد عبد الناصر الى السادات ومن بعدها عهد سوزان معارك
اه عفوا مبارك

الاخوان لهم مصداقية وشعبية كبيرة جدا... لدرجة ان العميل عمرسليمان قرر ان يتحاور معهم


اهلا استاذ عمر انا هرد عليك هنا الاول وبعدين ارجع لردك السابق
لو قريت ردى لى انت اقتبسته هتلاحظ انى قلت البعض منهم فقد مصداقيته البعض ياريت يااخى الكريم ترجع تقرى كلامى تانى
اخى الكريم بعض الاخوان يعتبروا من متسلقى الاكتاف
وقلت بعضهم للمره الميلون وخلال الفتره الى فاتت تم اكتشاف البعض منهم على حقيقتهم
اما بخصوص اعتقالهم فى السجون فمعظم الاخوان فى جميع الدول العربيه اعتقلوا فى السجون لتفرات طويله وليس فى مصر فقط اخى الكريم
وعلى فكره عمر سليمان مش عميل عمر سليمان رجل لاغبار عليه
رئيس المخابرات العامه المصريه وجهاز المخابارت المصرى من اكفئ المخابرات فى العالم
وعلى فكره انا اول الناس الى حزينه جداجدا واانا بقول كدا على بعض الاخوان الى نسبوا لجماعة الاخوان المسلمين
لو كان الشيخ حسن البنا نفسه عايش مش بعيد كان هوا الى قتلهم بايده
وهكررها تانى انا قلت البعض وليس الكل

مصريه جدا
2011-02-07, 20:32
عمروا موسى لايصلح ان يكون رئيس لانه من مواليد 1936 وكفانا شيوخ يحكمون الانظمة
وثانيا عمرو موسى ماذ قدم للجحامعة العربية الا الفشل والتخاذل
عمرو موسى حتى ولو نجح لاينجحه الشعب المصري بل ستنجحه امريكا رغما عن انوف الجميع هذا ان لم يجعله النظام من المتحاورين معه

كارثة لو حكم عمرو موسى مصر لانه نسخة طبق الاصل لمبارك الفرعوني الجبان الخائن صاحبة الضربة القاضية لحصار غزة

الى حد الان يعتبر جمال عبد الناصر احسن حكام مصر لان عندما مات لم يترك دينار او جنيه لاهله

ولو ان جمال نكل بالاخوان المسلمين الذين لم يسعفهم الحض مع اي نظام مصري قائم

يياخى الكريم عمرو موسى شخصيه محبوبه جدا من معظم الشعب المصرى يعنه له شعبيه كبيره خصوصا لما كان وزير للخارجيه اما بخصوص سنه او عدم سنه دا شئ هتحددها الانتخابات القادمه


اما بخصوص عمرو موسى خاين ولو نجح هتنجحه اميركا مش الشعب يظهر انك متعرفشى عمرو وسى كويس
ومتعرفشى سبب انتقاله لجامعة الدول


بس دا جزء عن عمرو موس



العديد من المواقف التي دارت على هذه الشاكلة؛ حتى أن جريدة "جيروزاليم بوست" الإسرائيلية وصفته مؤخراً بأنه عقبة في طريق السلام.

وقامت الصحيفة بعمل تقرير كامل عن "موسى" عدّدت به ما اعتبرته مواقف معرقلة للسلام مع إسرائيل على مرّ تاريخه؛ فقالت: "إنه على مدى 18 عاماً، عمل موسى من خلال المناصب التي تولاها على تسميم الأجواء العربية ضد إسرائيل منذ أن كان وزيراً للخارجية المصرية لمدة عشر سنوات، ثم منصبه في الأمانة العامة للجامعة العربية".

واستمرت الصحيفة في نقد "موسى" قائلة: "خلال مفاوضات أوسلو في التسعينيات من القرن الماضي؛ عرقل جهود إسرائيل الهادفة لتوسيع العلاقات مع العالم العربي؛ وذلك من خلال إقناع الدول الإسلامية برفض التوقيع على اتفاقية حظر انتشار أسلحة الدمار الشامل ما لم توقّع إسرائيل عليها، ثم بعد بدء الانتفاضة الثانية، أدلى "موسى" بتصريحات ساهمت في تأجيج نيران العنف بدلاً من محاولة إخمادها".

وأنهت الصحيفة تقريرها بالقول: "إنه باختصار؛ فلقد ظلّ موسى خلال السنوات الماضية مصدراً ثابتاً للسلبية في المنطقة".

والحقيقة أن مثل هذه الشهادات تُثير حول الرجل الكثير من الإعجاب؛ فلقد تعوّد الشارع المصري والعربي -على حد سواء- التعامل مع التصريحات الإسرائيلية تبعًا لبيت شعر "المتنبي" القائل:



وإذا أتَتْكَ مَذَمّتي من نَاقِصٍ فَهيَ الشّهادَةُ لي بأنّي كامِلُ

ولذلك فإن ذمّ وانتقاد أي مسئول من قِبل الإسرائليين يحوّله إلى بطل شعبي في عيون المواطنين والعكس صحيح؛ بل يعتقد البعض أن الشعبية الطاغية لـ"موسى" لم تبدأ في التبلور إلا مع الحملة التي شنّها في عامي 1994 و1995 على البرنامج النووي الصهيوني، وهجومه على الدول العربية التي هرولت إلى التطبيع مع الكيان الصهيوني








عمرو موسى له مواقف مشرفه جداجدا
وانتقل لجماعة الدول لانه كان فى نظر الغرب عرقله لعملية السللام مع اسرائيل

ومين قالك ان عمروموسى كمبارك عمرو موسى مش مبارك لكل واحد فيهم شخصيه
بس معلش اخى الكريم بلاش تجريح فى شخصية مبارك
مبارك ظلم ايوه لكن طاغيه وديكتاتور معتقدشى
محبش حد يجرح فى شخصيه مصريه مهما كانت فمبالك بمبارك

ظلم واتعاقب من الشعب اما باقى عقابه عند رب العالمين مش هنبقى قضاه وجلادين فى وقت واحد


بخصوص جمال عبد الناصر احسن رئيس لمصر انا متفقه معاك تماما
ناصر كان زعيم للامه العربيه ككل مش لمصر فقط
رحم الله جمال عبد الناصر
ورزق مصر برئيس فى حكمة وعقل جمال عبد الناصر
شكرا للمرور وابداء الارى اخى الكريم عمر

الكبتن عمر
2011-02-07, 20:39
اهلا استاذ عمر انا هرد عليك هنا الاول وبعدين ارجع لردك السابق
لو قريت ردى لى انت اقتبسته هتلاحظ انى قلت البعض منهم فقد مصداقيته البعض ياريت يااخى الكريم ترجع تقرى كلامى تانى
اخى الكريم بعض الاخوان يعتبروا من متسلقى الاكتاف
وقلت بعضهم للمره الميلون وخلال الفتره الى فاتت تم اكتشاف البعض منهم على حقيقتهم
اما بخصوص اعتقالهم فى السجون فمعظم الاخوان فى جميع الدول العربيه اعتقلوا فى السجون لتفرات طويله وليس فى مصر فقط اخى الكريم
وعلى فكره عمر سليمان مش عميل عمر سليمان رجل لاغبار عليه
رئيس المخابرات العامه المصريه وجهاز المخابارت المصرى من اكفئ المخابرات فى العالم
وعلى فكره انا اول الناس الى حزينه جداجدا واانا بقول كدا على بعض الاخوان الى نسبوا لجماعة الاخوان المسلمين
لو كان الشيخ حسن البنا نفسه عايش مش بعيد كان هوا الى قتلهم بايده
وهكررها تانى انا قلت البعض وليس الكل

للاسف اختي مصرية جدا لم تقدمي لي اي دليل على ان الاخوان فيهم من هم تسلقوا او صعدوا على الاكتاف
اكتاف من؟؟؟؟......شباب 6 افريل ...من هم شباب 6افريل الا تلك الفئة التي خرجت من ازمة وطن ونظام نكل بشعبه وجعله يعيش المرارة حتى خرجت تلك الفئة النبيلة لكي تقول لا لمبارك وزبانيته

لم يستغلوا الاخوان الموقف بل دعموه وهم الان في الحوار مع عمر سليمان ورفضوا كل المساومات الابعد تنحية الرئيس
الاخوان لم يشهد لهم التاريخ انهم خونة او عملاء او سارقين قوت الشعب

اما عمر سليمان الذي تقولين عنه انه من اكفئ رجال المخابرات ا
وكنا نراه على شاشات التلفاز وهو يصافح الاسرائليين .....ماذ قدم لغزة وماذا قدم لاسرائيل ..........عميل ولايرحمه التاريخ

فيه شريط اليوم على قناة الجزيرة خاصة بعمر سليمان وعمالته
اكيد راح تقولي الجزيرة كذابة ولكن الوثائق مش تع الجزيرة بل من اسرار النظام

الكبتن عمر
2011-02-07, 20:51
يياخى الكريم عمرو موسى شخصيه محبوبه جدا من معظم الشعب المصرى يعنه له شعبيه كبيره خصوصا لما كان وزير للخارجيه اما بخصوص سنه او عدم سنه دا شئ هتحددها الانتخابات القادمه


اما بخصوص عمرو موسى خاين ولو نجح هتنجحه اميركا مش الشعب يظهر انك متعرفشى عمرو وسى كويس
ومتعرفشى سبب انتقاله لجامعة الدول


بس دا جزء عن عمرو موس



العديد من المواقف التي دارت على هذه الشاكلة؛ حتى أن جريدة "جيروزاليم بوست" الإسرائيلية وصفته مؤخراً بأنه عقبة في طريق السلام.

وقامت الصحيفة بعمل تقرير كامل عن "موسى" عدّدت به ما اعتبرته مواقف معرقلة للسلام مع إسرائيل على مرّ تاريخه؛ فقالت: "إنه على مدى 18 عاماً، عمل موسى من خلال المناصب التي تولاها على تسميم الأجواء العربية ضد إسرائيل منذ أن كان وزيراً للخارجية المصرية لمدة عشر سنوات، ثم منصبه في الأمانة العامة للجامعة العربية".

واستمرت الصحيفة في نقد "موسى" قائلة: "خلال مفاوضات أوسلو في التسعينيات من القرن الماضي؛ عرقل جهود إسرائيل الهادفة لتوسيع العلاقات مع العالم العربي؛ وذلك من خلال إقناع الدول الإسلامية برفض التوقيع على اتفاقية حظر انتشار أسلحة الدمار الشامل ما لم توقّع إسرائيل عليها، ثم بعد بدء الانتفاضة الثانية، أدلى "موسى" بتصريحات ساهمت في تأجيج نيران العنف بدلاً من محاولة إخمادها".

وأنهت الصحيفة تقريرها بالقول: "إنه باختصار؛ فلقد ظلّ موسى خلال السنوات الماضية مصدراً ثابتاً للسلبية في المنطقة".

والحقيقة أن مثل هذه الشهادات تُثير حول الرجل الكثير من الإعجاب؛ فلقد تعوّد الشارع المصري والعربي -على حد سواء- التعامل مع التصريحات الإسرائيلية تبعًا لبيت شعر "المتنبي" القائل:



وإذا أتَتْكَ مَذَمّتي من نَاقِصٍ فَهيَ الشّهادَةُ لي بأنّي كامِلُ

ولذلك فإن ذمّ وانتقاد أي مسئول من قِبل الإسرائليين يحوّله إلى بطل شعبي في عيون المواطنين والعكس صحيح؛ بل يعتقد البعض أن الشعبية الطاغية لـ"موسى" لم تبدأ في التبلور إلا مع الحملة التي شنّها في عامي 1994 و1995 على البرنامج النووي الصهيوني، وهجومه على الدول العربية التي هرولت إلى التطبيع مع الكيان الصهيوني








عمرو موسى له مواقف مشرفه جداجدا
وانتقل لجماعة الدول لانه كان فى نظر الغرب عرقله لعملية السللام مع اسرائيل

ومين قالك ان عمروموسى كمبارك عمرو موسى مش مبارك لكل واحد فيهم شخصيه
بس معلش اخى الكريم بلاش تجريح فى شخصية مبارك
مبارك ظلم ايوه لكن طاغيه وديكتاتور معتقدشى
محبش حد يجرح فى شخصيه مصريه مهما كانت فمبالك بمبارك

ظلم واتعاقب من الشعب اما باقى عقابه عند رب العالمين مش هنبقى قضاه وجلادين فى وقت واحد


بخصوص جمال عبد الناصر احسن رئيس لمصر انا متفقه معاك تماما
ناصر كان زعيم للامه العربيه ككل مش لمصر فقط
رحم الله جمال عبد الناصر
ورزق مصر برئيس فى حكمة وعقل جمال عبد الناصر
شكرا للمرور وابداء الارى اخى الكريم عمر


اعتذر على التجريح ولكن هو تعبير حسي من اي مواطن عربي يحس بغزة المحاصرة والمحاذية لنظام مبارك

عمرو موسى لم يقدم شي لا في وزارة الخارجية ولا في الجامعة العربية بشهادة مختصين في السياسة
ولم نرا اي شي نتشرف به فعله موسى للجامعة العربية
بل دعم فتح العميلة وحاصر غزة بسياسته الغاشمة
الشعب المصري شعب عظيم وانا اعشقه منذ القدم وقد كتبت موضوع في ذالك حتى حذف من طرف الادارة
وربما تتذكرين العنوان.................مصر اوكسجين الامة العربية...لاتشككي في قوميتي...ههههه

الجيل الجديد يقيل الدكتاتوريات العربية

ونتمنى ان يحكم مصر انسان وطني قومي عروبي اسلامي

مصريه جدا
2011-02-07, 20:52
للاسف اختي مصرية جدا لم تقدمي لي اي دليل على ان الاخوان فيهم من هم تسلقوا او صعدوا على الاكتاف
اكتاف من؟؟؟؟......شباب 6 افريل ...من هم شباب 6افريل الا تلك الفئة التي خرجت من ازمة وطن ونظام نكل بشعبه وجعله يعيش المرارة حتى خرجت تلك الفئة النبيلة لكي تقول لا لمبارك وزبانيته

لم يستغلوا الاخوان الموقف بل دعموه وهم الان في الحوار مع عمر سليمان ورفضوا كل المساومات الابعد تنحية الرئيس
الاخوان لم يشهد لهم التاريخ انهم خونة او عملاء او سارقين قوت الشعب

اما عمر سليمان الذي تقولين عنه انه من اكفئ رجال المخابرات ا
وكنا نراه على شاشات التلفاز وهو يصافح الاسرائليين .....ماذ قدم لغزة وماذا قدم لاسرائيل ..........عميل ولايرحمه التاريخ

فيه شريط اليوم على قناة الجزيرة خاصة بعمر سليمان وعمالته
اكيد راح تقولي الجزيرة كذابة ولكن الوثائق مش تع الجزيرة بل من اسرار النظام

الدليل انا شخصيا شفته خلال الفتره الى فاتت ومش بس الى فاتت كمان قبلها
هقلك حاجه انا شخصيا سمعتها بنفسى مع المرد السابق لجماعة الاخوان
السابق وليس الحالى فى احدى حواراته وهوا بيتكلم قال طظ فى مصر
وبعدين قال انا بفضل واحد ماليزى يحكم مصر على واحد موجود فى مصر حاليا

الكلام ده كان من فتره
استضافوه قريب فى العربيه مباشر كان فى حوار مع احدى الصحفيين
اتكلم بشكل عادى جداجدا قال مبارك عميل مبارك طاغيه مبارك مبارك
ماشى مختلفناش على ان مبارك مش احسن الناس
دا متفقين عليه

كلام المذيع طبعا وبعدين المذيع قاله فى احدى حواراتك السابقه قلت طظ فى مصر ويحكمها ماليزى وكدا
قال للمذيع دى نقطه ودى نقطه ياسيدى الفاضل
المذيع رد وقاله كل النقط بتصب فى منطقه واحده
ازاى خايف على مصر وقلت الكلام ده حتى لو متعصب

تفتكر يااخى الكريم ان الشيخ حسن البنا وبعض اعضاء الجماعه الشرفاء هيقبلوا بالكلام ده
مستحيل طبعا

اما ان عمر سليمان عميل هقلها تانى مره مستحيل مستحيل مستحيل
هوا المسئول عن القضيه بين فلسطين واسرائيل
وممكن تتاكد من الخبر لكن عميل وخاين لالا
وعلى فكره انا مش متابعه جيده للجزيره لانى مش عندى مصداقيه فى كل اخبارها

اما بخصوص الحوار مع عمر سليمان
هما كانوا رافضين الحوار تماما وبعدين وافقوا عليه مع عدم وجود الدكتور البرادعى
وفعلا تم الحوار وتم الاتفاق على بعض النقاط

المرشد العام قال ان بعد الحوار هيخرج يقول بينا عن اللقاء واحنا فى انتظاره ان شاء الله


على فكره انا مش ضد الاخوان لانى للاسف مقدرشى اكون ضدهم
وهقلها تانى لو كان شيخنا الجليل حسن البنا عايش كان اول واحد هيرجع للجماعه مكانتها الى ضيعها البعض منهم
شكرا اخى على الحوار

مصريه جدا
2011-02-07, 20:58
اعتذر على التجريح ولكن هو تعبير حسي من اي مواطن عربي يحس بغزة المحاصرة والمحاذية لنظام مبارك

عمرو موسى لم يقدم شي لا في وزارة الخارجية ولا في الجامعة العربية بشهادة مختصين في السياسة
ولم نرا اي شي نتشرف به فعله موسى للجامعة العربية
بل دعم فتح العميلة وحاصر غزة بسياسته الغاشمة
الشعب المصري شعب عظيم وانا اعشقه منذ القدم وقد كتبت موضوع في ذالك حتى حذف من طرف الادارة
وربما تتذكرين العنوان.................مصر اوكسجين الامة العربية...لاتشككي في قوميتي...ههههه

الجيل الجديد يقيل الدكتاتوريات العربية

ونتمنى ان يحكم مصر انسان وطني قومي عروبي اسلامي



قبلت اعتزارك اخى لانك انسان محترم وانا بقدر رايك دايما
بخصوص لم يقدم من خلال جامعة الدول كلنا عارفين ليه عمرو موسى اتنقل لجامعة الدول الى بيسيطر عليها الحكام العرب
يعنى حتى لو كان رئيس الجامعه فدا مجرد برفان بيحكمهم الحكام العرب بلااستثناء
جامعة الشجب والادانه
انا مسمياها كدا نشجب ندين من غير حتى مايعملوا حاجه ايجابيه ربنا يهديهم كلهم

انا عارفه حبك للشعب المصرى وطبعا فاكره موضوعك وانا اول واحده رديت فيه
بس استغربت لما لاقيت رديت فى احد مواضيعى وقلت كلام كدا بصراحه مش عجبنى حتى لما علقت عليه قلتلك انت كنت اول واحد يعمل موضوع عن مصر قلب العروبه وكدا فجاه كلامك اتغير
انا مقدرشى اشكك فى وطنيتك ياخى عمر كلنا وطنيين بس باختلاف وجهات نظرنا
وطبعا الاختلاف فى الراى لايفسد للود قضيه

ان شاء الله يحكم مصر انسان وطنى فومى مسلم عربى بس ميكنشى البرادعى
هههههههههههه
شكرا اخى الكريم على الحوار

مصريه جدا
2011-02-07, 21:02
أنشأ مؤيدو الأمين العام للجامعة العربية عمرو موسى صفحة على موقع "فيسبوك" لدعم ترشيحه لمنصب رئيس الجمهورية في انتخابات سبتمبر/ أيلول‏2011‏، ويأتي هذا الترشيح بعد أن قام موسى بزيارة ميدان التحرير والالتقاء بعدد من الشبان المعتصمين هناك.

ومن اللافت أن صفحة دعم موسى على الفيسبوك تضمنت الدعوة لتغيير العلم المصري للعودة للعلم الأخضر ذي الهلال وبداخله النجوم الثلاثة الذي كان قائما قبل الثورة‏,‏ وكذلك استبدال النشيد القومي المصري للعودة للنشيد القديم الذي كان قبل فترة حكم الرئيس أنور السادات‏.

وبحسب صحيفة "الأهرام" المصرية تتضمن تلك الصفحة بالإضافة للسيرة الذاتية لموسى لتعريف الشباب به وتاريخه ومواقفه‏,‏ وألبوم صور يبدو أنه اختير بعناية كبيرة‏,‏ لبث رسالة دعم مباشرة من خلال إظهاره في صورة رئيس الوزراء التركي طيب أردوغان صاحب الشعبية الكبيرة بالمنطقة‏.

وبحسب صحيفة "الأهرام" المصرية التي نشرت الخبر الأثنين 7-2-2011، لا تتضمن التعليقات على تلك الدعوة والتي أتت مؤيدة لهذا الترشيح فحسب‏,‏ بل وإنما أيضا الدعوة لنشر الربط الخاص بها لدى الاصدقاء من أجل تعميم هذه الدعوة لكي تلقى صدى لدى الشباب والوقوف على ثقل التأييد الذي يحظى به موسى لدى الشباب، ولعل أبرز التعليقات التي حملتها الصفحة أنه حانت لحظة الانتقال من المشاهدة للفعل وصناعة التاريخ، وأنه آن الأوان لحشد الدعاية للرئيس المقبل عمرو موسى‏.‏

حـسين سـيطرة
2011-02-07, 21:09
انا مايعجبنى فيه هو مافعله مع هذ الاسرائيلى

الكبتن عمر
2011-02-07, 21:11
الدليل انا شخصيا شفته خلال الفتره الى فاتت ومش بس الى فاتت كمان قبلها
هقلك حاجه انا شخصيا سمعتها بنفسى مع المرد السابق لجماعة الاخوان
السابق وليس الحالى فى احدى حواراته وهوا بيتكلم قال طظ فى مصر
وبعدين قال انا بفضل واحد ماليزى يحكم مصر على واحد موجود فى مصر حاليا

الكلام ده كان من فتره
استضافوه قريب فى العربيه مباشر كان فى حوار مع احدى الصحفيين
اتكلم بشكل عادى جداجدا قال مبارك عميل مبارك طاغيه مبارك مبارك
ماشى مختلفناش على ان مبارك مش احسن الناس
دا متفقين عليه

كلام المذيع طبعا وبعدين المذيع قاله فى احدى حواراتك السابقه قلت طظ فى مصر ويحكمها ماليزى وكدا
قال للمذيع دى نقطه ودى نقطه ياسيدى الفاضل
المذيع رد وقاله كل النقط بتصب فى منطقه واحده
ازاى خايف على مصر وقلت الكلام ده حتى لو متعصب

تفتكر يااخى الكريم ان الشيخ حسن البنا وبعض اعضاء الجماعه الشرفاء هيقبلوا بالكلام ده
مستحيل طبعا

اما ان عمر سليمان عميل هقلها تانى مره مستحيل مستحيل مستحيل
هوا المسئول عن القضيه بين فلسطين واسرائيل
وممكن تتاكد من الخبر لكن عميل وخاين لالا
وعلى فكره انا مش متابعه جيده للجزيره لانى مش عندى مصداقيه فى كل اخبارها

اما بخصوص الحوار مع عمر سليمان
هما كانوا رافضين الحوار تماما وبعدين وافقوا عليه مع عدم وجود الدكتور البرادعى
وفعلا تم الحوار وتم الاتفاق على بعض النقاط

المرشد العام قال ان بعد الحوار هيخرج يقول بينا عن اللقاء واحنا فى انتظاره ان شاء الله


على فكره انا مش ضد الاخوان لانى للاسف مقدرشى اكون ضدهم
وهقلها تانى لو كان شيخنا الجليل حسن البنا عايش كان اول واحد هيرجع للجماعه مكانتها الى ضيعها البعض منهم
شكرا اخى على الحوار


الاخوان لم يحكموا وتبحثون لهم عن اخطاء ونظام فاسد منذ 30عام تقولي لاتجريح ولا ....
الحبيب العدلي اجرم في حق الشعب المصري وفجر الكنيسة واتهم الاسلاميين

انظري فضحته الجزيرة وجعلته يكره اليوم الي تولد فيه
تعرفين الدور على مين في المرة القادمة
على العميل صفوت الشريف و المتواطئ مع الصهاينة ابو الغيط
والله الشعب المصري شعب عظيم لكن تحكمه يد فاسدة ومستهترة

قناة العربية التي تستندين بها قالت ان عددالمتظاهرين في ميدان التحرير 10 الف متضاهر وكانوا وقتها مليونين
اما التلفزيون المصري فاكتفى بالفنانين المنتفعين من الحزب الحاكم.....و


اما الفنانين الشرفاء امثال
عبد العزيز مخيون وعزت العلايلي ونهى العمروسي وخالد يوسف وعمار الشريعي وشيريهان وحسن يوسف ونخبة كبيرة من الممثلين الذين نحترمهم كانوا في ميدان التحرير في الوقت التلفزيون المصري يقول ان في الميدان عدد قليل وهم بعض الدخلاء

الكبتن عمر
2011-02-07, 21:25
لن يحكم البرادعي مصر ومش هيقبل الشعب المصري البرادعي
الشعب المصري شعب عظيم ولازم يحكمه رجل عظيم

مصريه جدا
2011-02-07, 21:39
الاخوان لم يحكموا وتبحثون لهم عن اخطاء ونظام فاسد منذ 30عام تقولي لاتجريح ولا ....
الحبيب العدلي اجرم في حق الشعب المصري وفجر الكنيسة واتهم الاسلاميين

انظري فضحته الجزيرة وجعلته يكره اليوم الي تولد فيه
تعرفين الدور على مين في المرة القادمة
على العميل صفوت الشريف و المتواطئ مع الصهاينة ابو الغيط
والله الشعب المصري شعب عظيم لكن تحكمه يد فاسدة ومستهترة

قناة العربية التي تستندين بها قالت ان عددالمتظاهرين في ميدان التحرير 10 الف متضاهر وكانوا وقتها مليونين
اما التلفزيون المصري فاكتفى بالفنانين المنتفعين من الحزب الحاكم.....و


اما الفنانين الشرفاء امثال
عبد العزيز مخيون وعزت العلايلي ونهى العمروسي وخالد يوسف وعمار الشريعي وشيريهان وحسن يوسف ونخبة كبيرة من الممثلين الذين نحترمهم كانوا في ميدان التحرير في الوقت التلفزيون المصري يقول ان في الميدان عدد قليل وهم بعض الدخلاء




يااخى الكريم انا قلت البعض منهم وعلى فكره انا مقدرشى ابقى ضد الاخوان لكن بيؤسفنى حالهم
انا لو جرحت فيهم هبقى بجرح فى نفسى وفى الشيخ حسن البنا
مقدرشى اجرح فيهم لكن اانا قلت الى سمعته بنفسى لو كان الكلام فى فيديو كنت قلت انه الفيديو مفبرك لكن دا كان مباشر
اما بخصوص ان المتظاهرين كما ادعت العربيه 10 الاف حقيقه هيا كادبه انها مليونين مشفتش 10الاف دى ابدا
يمكن 10 الاف مؤيد لمبارك
اما بخصوص الفنانين الشرفاء انا معاك فى الى ذكرتهم باستنثاء خالديوسف هوا خالد يوسف دا شريف
كل الى بيقوم باخراجه من افلام خليعه وشريفه
هوا الشرف اتغير مفهومه ولاايه
بصراحه هوا غير شريف بالمره من وجهة نظرى

وعلى فكره انا بتابع الاخبار من قنوات معينه وباخد الاخبار الى بتكون واقعيه وقابله للتصديق فقط لاغير
مش هبل احنا عشان يقولوا 10 الاف واحنا نصدق

عدينا المرحله دى خلاص

وهقلها تانى انا مش ضد الاخوان كجماعه انا ضد بعض العناصر الفاسده بها
بعض العناصر الى قللت من مصداقية الاخوان خصوصا فى الازمه الى فاتت
دا كلامى من خلال مناقشتى لبعض الناس وبعض الاصدقاء

مصريه جدا
2011-02-07, 21:41
انا مايعجبنى فيه هو مافعله مع هذ الاسرائيلى

ايوه عجبت كل الشعب المصرى وكمان مواقفه لما كان وزير الخارجيه

شكرا اخى حسين للمرور وابداء الراى

مصريه جدا
2011-02-07, 21:44
لن يحكم البرادعي مصر ومش هيقبل الشعب المصري البرادعي
الشعب المصري شعب عظيم ولازم يحكمه رجل عظيم

البرادعى مرفوض من غالبية الشعب
له مؤيدين يجب احترام وجهة نظرهم
لكنه مرفوض من الاغلبيه
بس احنا فى انتظار الاسماء الى هتترشح ونشوف برنامج كل مرشح لكن انا اول واحده لالاللبرادعى والف لالا

عمرو موسى فقط

الكبتن عمر
2011-02-08, 14:50
الاخوان المسلمين حسب بيانهم الاخير
قالوا:.... ان عمر سليمان ليس مفتاح الازمة وهم الان يرفضون الحوار
النظام المباركي غبي ..حاول ان يجر الاخوان في المصيدة لكن ذكاء الاخوان اكن ادهى
النظام اعترف بالمعارضة وطلبوا الحوار
واستغلوا الاخوان طلب النظام محاورتهم وبعدها انسحبوا الاخوان...
عمر سليمان في ورطة الان....

اما اخطاء الاخوان ....الاخوان ليسوا بصحابة او انبياء فيهم من يخطى وفيهم من يصيب ولكن الاكيد ان اخطائهم لاتمثل شي امام اخطاء نظام مستبد

الكبتن عمر
2011-02-08, 15:00
البرادعى مرفوض من غالبية الشعب
له مؤيدين يجب احترام وجهة نظرهم
لكنه مرفوض من الاغلبيه
بس احنا فى انتظار الاسماء الى هتترشح ونشوف برنامج كل مرشح لكن انا اول واحده لالاللبرادعى والف لالا

عمرو موسى فقط

اختلف معكي اختي مصرية جدا...واتمنى ان لاتغضبي مني لاني احترق على مصر كاي مصري

عمرو موسى من العقليات القديمة التي تؤمن بالحوار الجاف والغير مفيد والسياسات اللعينة التي دمرت الشعوب العربية
عمرو موسى هو تكرار عقلية نظام سابق لانه احد اعمدته
عمرو موسى الذي لم يقدم شي لفلسطين الا الكلام والتقارير الفارغة
عمرو موسى هو جزء من نظام مبارك عندما كان في الخارجية
ثورة الغضب الائتلاف الموحد في ميدان التحرير رفض شخصين وهما عمرو موسى والباردعي
عمرو موسى لن يحكم مصر وان حكمها فهو ماتريده امريكا واسرائيل

redguitare
2011-02-08, 16:17
ان شاء الله السقوك لحكومة مصر.

مصريه جدا
2011-02-08, 19:12
اختلف معكي اختي مصرية جدا...واتمنى ان لاتغضبي مني لاني احترق على مصر كاي مصري

عمرو موسى من العقليات القديمة التي تؤمن بالحوار الجاف والغير مفيد والسياسات اللعينة التي دمرت الشعوب العربية
عمرو موسى هو تكرار عقلية نظام سابق لانه احد اعمدته
عمرو موسى الذي لم يقدم شي لفلسطين الا الكلام والتقارير الفارغة
عمرو موسى هو جزء من نظام مبارك عندما كان في الخارجية
ثورة الغضب الائتلاف الموحد في ميدان التحرير رفض شخصين وهما عمرو موسى والباردعي
عمرو موسى لن يحكم مصر وان حكمها فهو ماتريده امريكا واسرائيل

رايك بالرغم من اختلاف معاك فيه
الا انه رايك ويجب احترامه لكن انا فى منتدى مصرى كبير جدا ومشهور جداجدا
تقدر تقول كد ان حوالى 95%من الاعضاء مؤيدين لعمروموسى
لاننا عرفناه كويس من خلال مواقفه فى وزارة الخارجيه
اوكلنا عارفين سبب اناقله لجامعة الشجب والادانه

لكن الله اعلم اخى الكريم بالكلام الى انت قلته عنه
شخصيا مش مقتنعه بيه لكن رايك ويجب احترامه
مفيش فى ايدينا شئ دلواتى غير ان ربنا يرزق مصر برئيس يبقى قدير بيها
انسان بمعنى الكلمه
ان شاء الله ياارب

مصريه جدا
2011-02-08, 19:13
ان شاء الله السقوك لحكومة مصر.

ان شاء الله ربنا يقدم لمصر الخير
شكرا اخى الكريم للمرور

الكبتن عمر
2011-02-08, 19:44
شكرا اختي مصرية جدا..على الطرح والحوار المتبادل


اتمنى ان يحكم مصر فكر متجدد وله رؤية جديدة في كفية التعامل مع الاحداث
لاننا مللنا الافكار القديمة المستندة للحوار السلمي المتخاذل

انا الان اؤمن بثورة الغضب الناتجة من تراكامات نظام فاسد
ثورة الغضب ستلغي كل التواريخ المصنوعة من قادة عسكريين
ثورة الغضب ستمحي وتنزف وتلغي.......ظاهرة صاحب الضربة الاولى التي لم يجدوا بديلا لها
ثورة الغضب ستعري كل متسلق وكل مستغل لثورة الشباب
ثورة الغضب هي بداية ملمحة تاريخية ستنهض بها الامة العربية

ميدان التحرير هو عاصمة الدول العربية
ميدان التحرير هو شرف الامة العربية
ميدان التحرير هو مفخرة الامة الاسلامية

في يوماما ....كنا نقول ان حزب الله ارعب اسرائيل في الوقت الانظمة العربية ضعيفة وجبانة وتخشى من امريكا
اليوم نستطيع ان نقول بان شباب ميدان التحرير ارعب وزعزع العالم في كيفية التاعاطي مع الامة العربية مستقبلا

الكبتن عمر
2011-02-08, 19:47
رايك بالرغم من اختلاف معاك فيه
الا انه رايك ويجب احترامه لكن انا فى منتدى مصرى كبير جدا ومشهور جداجدا
تقدر تقول كد ان حوالى 95%من الاعضاء مؤيدين لعمروموسى
لاننا عرفناه كويس من خلال مواقفه فى وزارة الخارجيه
اوكلنا عارفين سبب اناقله لجامعة الشجب والادانه

لكن الله اعلم اخى الكريم بالكلام الى انت قلته عنه
شخصيا مش مقتنعه بيه لكن رايك ويجب احترامه
مفيش فى ايدينا شئ دلواتى غير ان ربنا يرزق مصر برئيس يبقى قدير بيها
انسان بمعنى الكلمه
ان شاء الله ياارب




الايام كفيلة لكي نعرف عمرو موسى على حقيقته واتمنى ان يكون في حسن الظن

شكرا على الطرح ممكن تعطيني المنتدى المصري لكي اكون عضو صديق لكم

مصريه جدا
2011-02-08, 20:07
شكرا اختي مصرية جدا..على الطرح والحوار المتبادل


اتمنى ان يحكم مصر فكر متجدد وله رؤية جديدة في كفية التعامل مع الاحداث
لاننا مللنا الافكار القديمة المستندة للحوار السلمي المتخاذل

انا الان اؤمن بثورة الغضب الناتجة من تراكامات نظام فاسد
ثورة الغضب ستلغي كل التواريخ المصنوعة من قادة عسكريين
ثورة الغضب ستمحي وتنزف وتلغي.......ظاهرة صاحب الضربة الاولى التي لم يجدوا بديلا لها
ثورة الغضب ستعري كل متسلق وكل مستغل لثورة الشباب
ثورة الغضب هي بداية ملمحة تاريخية ستنهض بها الامة العربية

ميدان التحرير هو عاصمة الدول العربية
ميدان التحرير هو شرف الامة العربية
ميدان التحرير هو مفخرة الامة الاسلامية

في يوماما ....كنا نقول ان حزب الله ارعب اسرائيل في الوقت الانظمة العربية ضعيفة وجبانة وتخشى من امريكا
اليوم نستطيع ان نقول بان شباب ميدان التحرير ارعب وزعزع العالم في كيفية التاعاطي مع الامة العربية مستقبلا

العفو اخى عمر جزاك الله خيرا على الحوار
فعلا شباب ماشاء الله عليهم رجاله بجد ربنا يحميهم ويرجعهم بالسلامه لاهاليهم ياااااااااارب
النهارده طلعت مظاهره تانيه عندنا فى المحله فى ميدان الشون عملوا اعتصام تانى مش عارفه بعد ماكانوا هيدوا وسكتوا خرجوا النهارده وهيفضلوا معتصمين هناك
اوول مره فى حياتى انا وابويه منتفقشى على شئ
خصوصا بعد خطاب الرئيس انا مع بقاؤه الى سبتمبر
ابويه مع رحيله
كل الفتره دى محدش فينا قدر يقنع الاخر برايه
لا وكمان خرج مع الناس فى ميدان الشون

ابويه بيعاندنى هههههههههههه
ربنا يحمى مصر وشعبها يارب ان شاء الله ويقدمنا للخير لكل الامه الاسلاميه




بخصوص المنتدى المصرى اسمه فتكات
بس دا منتدى نسائى ممكن تدخله زائر بس
هوا مشهور جداجدا كمنتدى عربى

يسعدنى صداقتك اواخوتك اخى الكريم
جزاك الله خيرا

مصريه جدا
2011-02-13, 21:01
نشطاء الإسكندرية يشكلون لجنة لدعم "موسى" رئيساً لمصر

الأحد، 13 فبراير 2011 - 21:05




قام عدد من نشطاء الإسكندرية بتشكيل لجنة لدعم عمرو موسى رئيساً لجمهورية مصر العربية، وذلك بعد أن قاموا بعقد اجتماع معه صباح اليوم، وأكد لهم تنازله عن مصبه، كأمين لجامعة الدول العربية بعد مؤتمر القمة فى شهر مارس القادم، وقيامه بترشيح نفسه لرئاسة الجمهورية فور تعديل الدستور.

وتكونت اللجنة من أحمد عراقى نصار مدير مركز نصار للقانون وحقوق الإنسان وحسن مصطفى ومحمد سعيد ومحمد سالم ومحمد نبيل، وسوف تبدأ اللجنة فاعليتها فى الشارع السكندرى على الفور بفتح صفحات على الفيس بوك والدعوة إلى موسى رئيساً.